In Duitsland is ophef ontstaan over de aankondiging van Aldi om een product met een moskee op de verpakking uit het assortiment te halen.

Dat meldt Der Spiegel. Vorige week liet Aldi Süd weten de vloeibare ‘1001 Nacht’-zeep van het merk Ombia uit de schappen te halen. Op het etiket van het pompflesje is het silhouet van een moskee afgebeeld.

Te snel verontschuldigd?

Een klant klaagde op Facebook dat een afbeelding van een gebedshuis niet thuishoort op een verbruiksproduct. Een uur later reageerde Aldi met verontschuldigingen. De zeep zou “binnenkort niet meer in onze filialen verkrijgbaar zijn”, maakte het bedrijf bekend.

Dat heeft Aldi geweten: het ondergaat al dagen een storm van kritiek op internet. Er is al opgeroepen tot een boycot. Andere reaguurders vragen zich af of Aldi niet te snel reageerde: het gebouw in kwestie heeft verdacht veel weg van de Hagia Sophia in Istanbul. Die begon als christelijke kerk, werd vervolgens moskee, maar is inmiddels al jaren een museum.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl